Iedereen die dagelijks internet gebruikt, zoekt minstens eenmaal per dag iets op via Google. Wat we zoeken, vinden we meestal al op de eerste pagina. Vaak zelfs bij de eerste drie resultaten. Zodra de zoekresultaten in ons scherm verschijnen, kijken we onbewust naar de ‘snippets’ die Google voor ons in elkaar heeft gezet: bovenaan zien we de titel van de pagina, daaronder de link (of broodkruimels) en tot slot de samenvatting. De inhoud van het snippet lijkt willekeurig, maar is dat zeker niet.

Op deze Tutorial Tuesday leggen we uit hoe je kunt zorgen dat het snippet er precies zo uitziet als jij dat wilt.

Goede pagina titel

Wees kort maar krachtig in je titel, van Google mogen er ongeveer 70 karakters van je titel zichtbaar zijn en de rest wordt er afgehakt. Plaats je kernwoorden dus aan het begin van de titel en laat irrelevante woorden weg.

<title>Goede pagina titel</title>

Duidelijke URLs

Gebruik duidelijke URLs voor je pagina’s. Er zijn twee typen URLs te onderscheiden: dynamische URLs en statische URLs.

Dynamische URLs zijn te herkennen aan hun zogenaamde parameters c.q. variabelen. Voorbeeld: www.example.com/?p=123

Statische URLs worden gebruikt bij mooie URLs en bevatten vaak kernwoorden van de pagina. Voorbeeld: www.example.com/pagina-titel

Houd mooie URLs altijd zo kort mogelijk, maak gebruik van de kernwoorden in je pagina’s en gebruik streepjes tussen de woorden. Daarbij zijn normale streepjes fijner voor het oog dan liggende streepjes.

Google maakt geen onderscheid tussen dynamische en statische URLs, maar de (be)zoeker doet dat wel. We klikken nou eenmaal liever op een link waarvan we kunnen zien dat deze bij de titel van de pagina past.

Meta Description

Zorg ervoor dat de Meta Description tag aanwezig is in je pagina. Deze paginabeschrijving zal Google laten zien in zijn zoekresultaten, direct onder de link naar de pagina (URL). Heb je de Meta Description niet ingevuld, dan zal Google zelf een samenvatting van je pagina genereren en dat werkt veelal in je nadeel.

Zie de Meta Description als een tweet: probeer de kern van de pagina samen te vatten in 140 karakters. Zeker wanneer je veel met actuele content werkt — met name blog- of nieuwsartikelen — is het van belang om niet meer dan 140 karakters in je samenvatting te gebruiken. Google begint dan namelijk de samenvatting met de publicatiedatum van de pagina en daarmee worden tien tot vijftien karakters afgesnoept van je snippet.

<meta name="description" content="Gebruik maximaal 140 karakters in je Meta Description">

Mooie Google snippet

Een mooie Google snippet stel je samen door een goede pagina titel te verzinnen, een duidelijke URL te gebruiken en een compacte meta description samen te stellen. Zo zorg je dat jouw content mooi gepresenteerd wordt in de zoekresultaten en maak je het Google een stuk makkelijker om jouw pagina’s te indexeren. Een win-win situatie.

WhatsApp stuur een appje