De Telegraaf Media Groep (TMG) had geen slechter moment kunnen kiezen om eigenaar te worden van Hyves dan eind 2010; de periode waarin Facebook ook Nederland in zijn macht kreeg. Facebook scheurde eind 2010 in zo’n rap tempo langs Hyves, dat zelfs het pas gelanceerde Hyves Games al irrelevant was voordat het überhaupt geaccepteerd kon worden. Voor Hyves lijkt de neerwaartse spiraal definitief door te gaan zetten.

Neerwaartse spiraal

In het daaropvolgende jaar richtte Hyves zijn pijlen op content: Hyves moest een succesvol contentnetwerk gaan worden, net als concurrent Facebook. Innovatief was de verandering niet, dus loopt Hyves nog altijd achter de feiten aan. Nog geen twee jaar later schrijft TMG 36 miljoen euro af op Hyves. Het ultimatum is gesteld: Hyves heeft nog tot eind 2013 om zichzelf te bewijzen, anders kon zomaar eens de stekker eruit gaan.

Het vizier op games

Nog krap vier maanden krijgt Hyves om te laten zien dat het er nog steeds toe doet, wat de toekomst daarna zal brengen is nog onduidelijk. Bij Hyves ziet men kansen in de games-markt om mogelijk uiteindelijk alsnog de internationale ambities waar te maken. Daarmee zou Hyves opnieuw gaan proberen de harten van de jongeren te heroveren, terwijl die nou juist vanaf de eerste dag aan het Facebooken zijn geslagen. Het enige wat Hyves nog kan redden, is de Oudere Jongere.

De Oudere Jongere

Wie in 2004 tot de doelgroep van Hyves behoorde, is inmiddels een late twintiger of vroege dertiger: De Oudere Jongere. Veel van hen zijn overgestapt naar concurrent Facebook, maar er is nog altijd een harde kern Hyvers die met hart en ziel wil blijven vechten voor het bestaansrecht en de toekomst van hun favoriete sociale uitlaatklep. Hyves zou deze groep mensen moeten omarmen, ze op hun blote knieën danken en smeken om ze alsjeblieft te vertellen hoe zij hun geliefde Hyves in de toekomst vorm zouden willen geven.

De Oudere Jongere is de toekomst van Hyves.

 

WhatsApp stuur een appje