Het is voor velen een verleidelijkere en vooral goedkopere optie dan het laten ontwerpen van een WordPress website: de aanschaf van een premium wordpress thema. Voor nog geen 50 euro heb je de ideale oplossing in handen, die aansluit bij je huisstijl en al je wensen. Althans, zo lijkt het: want veel premium Wordpess themes zijn òf incompleet òf overcompleet.

Om niet te verdwalen in deze wereld, zetten wij de Must-Have Features en Onnodige Extra’s op het gebied van Premium WordPress Themes voor je op een rijtje. Welke features heb je absoluut nodig en welke kun je met een korreltje zout nemen? Je leest het hieronder.

Must-have features

Page Builder

Veel (startende) ondernemers zijn kiezen voor WordPress bij het inrichten van hun bedrijfswebsite. Daarbij wordt helaas vaak over het hoofd gezien dat het indelen c.q. layouten van pagina’s een veelal technische bezigheid is, waarvoor men niet de kennis bezit. Let daarom bij de aanschaf van een Premium WordPress Theme op de aanwezigheid van een Page Builder. Hiermee kun je de inhoud van de website dynamisch positioneren, op basis van vooraf gedefinieerde regio’s in de pagina.

Demo Replicatie

Je ziet een mooi thema staan, klikt op bestellen, installeert het thema en puzzelt je vervolgens een ongeluk om alles net zo te krijgen als in de demo: erg frustrerend. Dit kan voorkomen worden door te kijken of de ontwikkelaar van het Premium WordPress Theme een demo replication meelevert in zijn thema. Vaak is het namelijk mogelijk om met één druk op de knop de complete demo-site na te bouwen. Daarna hoef je enkel nog de demo-pagina’s te vullen met jouw content. Snel en effectief!

Responsiveness

Het opzetten van een speciale mobiele website is anno 2014 verleden tijd, zeker wanneer je een premium thema kiest voor WordPress die volledig responsive is. Dat wil zeggen: de website past zich automatisch aan op het apparaat waarop deze wordt bezocht. Daarbij is het natuurlijk ook van belang dat het thema geschikt is voor de Grote Vijf browsers: Internet Explorer, Chrome, Firefox, Safari en Opera. Cross-browser compatibiliteit gaat hand in hand met responsiveness.

Child Theme Support

Het inrichten van een zogenaamd Child Theme is voor veel bedrijven en merken van groot belang. Niemand wil namelijk een website waarbij aan alle kanten te zien is dat het gebaseerd is op een betaalde Premium Theme. Child themes zijn daarbij de uitkomst, want hiermee kun je het thema hernoemen en er je eigen branding op loslaten.

Vertaalbaarheid

De meeste thema’s worden aangeleverd in het Engels, maar wat nu als je jouw WordPress in het Nederlands gebruikt en je je klanten uitsluitend in het Nederlands wilt aanspreken op de website? Dan zit je met de gebakken peren, tenzij je een Premium WordPress Theme gekozen hebt die vertaald is of voorbereid is op meertaligheid. Let daarbij ook even op WPML-ondersteuning: de meest complete multitaalondersteuning die voor WordPress te krijgen is.

Shortcodes

Om eenvoudig knoppen, formulieren, plaatjes, video’s en andere zaken in je pagina’s toe te voegen, heeft WordPress het Shortcode systeem in het leven geroepen. Goede WordPress ontwikkelaars integreren dit in hun Premium Themes, zodat jij als gebruiker je pagina’s met een paar klikken verrijkt met grafische elementen. Goed gebruik van shortcodes in een betaald thema is een must-have.

Admin panel

Het admin panel is de kern van een Premium Theme voor WordPress. Kijk in de demo-websites dus ook altijd goed naar dit back-end deel van het thema. Bevat het alle opties die jij nodig hebt om aanpassingen in het thema te maken? Of word je overladen met nieuwe administratieschermen  en –mogelijkheden waardoor je de weg kwijt raakt? Allemaal zaken die je goed moet bekijken voordat je je thema bestelt.

Onnodige Extra’s

Retina ready

De marketeers bij Apple hebben het goed voor elkaar: iedere grafische ontwerper prepareert zijn materiaal voor de nieuwe Retina-resolutie. Leuk voor Apple gebruikers, maar volslagen overbodig voor de overige 99% van je bezoekers.

Sliders

Misschien had je deze wel bij de Must-Haves verwacht, maar daar horen de sliders zeker niet thuis. Helaas kunnen ontwikkelaars van Premium Themes de verleiding niet weerstaan om je als potentiële koper dood te gooien met een legio aan geïntegreerde image en video-sliders. Het kan best nuttig en mooi zijn om zo’n slider te gebruiken, maar je doet er verstandiger aan om zelf een losse slider te zoeken die echt bij je (thema) past.

Skins

Skins worden vaak meegeleverd met een WordPress Theme als extraatje, om de gebruiker een set grafische opties te geven waarmee de website direct een compleet andere stijl krijgt. Deze skins zijn echter eerder een beperking dan een uitbreiding op je theme. Wanneer je theme een compleet admin panel heeft en gebruik maakt van een goede page builder, heb je geen skins nodig. Lekker links laten liggen, dus.

SEO Optimization

Klinkt gaaf he: een Premium Theme dat geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO)? Dat is het niet, het is simpelweg een manier om jou als geïnteresseerde over de streep te trekken. WordPress is namelijk van nature goed in SEO, zeker wanneer je ook nog eens gebruik maakt van de fantastische gratis WordPress SEO plugin van Yoast. Laat je dus niet misleiden door SEO Optimization als feature van een WordPress Theme.

Custom Post Types

Regelmatig kom je thema’s tegen die hoog van de toren schreeuwen dat ze met ‘Maar liefst 8 custom post types! worden geleverd. Custom Post Types zijn reuze handig, maar ga je ze daadwerkelijk gebruiken? Denk daar maar eens goed over na. Als het antwoord voor meer dan de helft van de extra post types ‘nee’ is, dan neemt het alleen maar onnodig ruimte in bij je WordPress Dashboard.

Google Fonts

Google heeft een erg mooi en handig online platform voor gratis te gebruiken lettertypes (fonts). Dat systeem wordt steeds vaker als onderdeel van Premium WordPress Themes gebruikt en dat kan natuurlijk goed van pas komen. Over het algemeen gebruik je op een website 2 tot 5 lettertypes of varianten op lettertypes. Je zult wel snappen dat die ‘meer dan 600 beschikbare Google Fonts’ waarmee de ontwikkelaar van het thema adverteert voornamelijk in de weg zitten in plaats van dat ze daadwerkelijk iets toevoegen.

Premium WordPress Themes

Bij esomnia ontwerpen en ontwikkelen we regelmatig op maat gebouwde WordPress thema’s voor onze klanten. Omdat aan maatwerk ook op het web een prijskaartje hangt, bieden we onze klanten natuurlijk ook goedkopere alternatieven als Premium WordPress Themes.

De stijl van je website dient natuurlijk een extensie te zijn van je huisstijl, merk en identiteit. Daarom is het essentieel om juist dát Premium Theme te kiezen dat perfect aansluit bij je wensen. Wij helpen je graag bij die keuze en voor meer informatie en advies kun je altijd contact opnemen met ons.

WhatsApp stuur een appje